Geheel nieuwe Hyundai i30 Fastback N: Opwindend coupédesign met N-rijplezier.

Geheel nieuwe Hyundai i30 Fastback N: Opwindend coupédesign met N-rijplezier.

Datum: 28-02-2019

De Hyundai i30 Fastback N is na de i30 N hatchback het tweede high-performance model van Hyundai in Europa. Inmiddels zijn er al meer dan 11.500 Hyundai’s i30 N hatchback in Europa verkocht – veel meer dan verwacht. De Hyundai i30 Fastback N is de eerste sportieve vijfdeurscoupé in het C-segment en dus uniek in zijn klasse. Door het modellengamma van sportieve, aantrekkelijke N-modellen uit te breiden, geeft Hyundai er opnieuw blijk van buiten de geijkte kaders te denken. De Hyundai i30 Fastback N combineert het verfijnde en elegante design van de Hyundai i30 Fastback met en het sportieve rijplezier van i30 N hatchback.

Hyundai heeft de N-modellen op dezelfde manier ontwikkeld als zijn raceauto’s. De N staat voor twee belangrijke componenten: ten eerste het Zuid-Koreaanse district Namyang, waar het R&D Centre van Hyundai is gevestigd en waar het idee voor de N-modellen is ontstaan. Ten tweede staat N voor Nürburgring – een van de moeilijkste en uitdagendste circuits ter wereld – waar het testcentrum van Hyundai is gevestigd en waar de N-modellen zijn ontwikkeld en verfijnd. De N staat verder voor de vorm van de chicane, de ultieme bochtencombinatie die sport- en raceauto’s tot het uiterste op de proef stelt. Hyundai N heeft sinds 2015 al successen geoogst in de VLN-series op de Nürburgring, de TCR International Series, de Pirelli World Challenge en de uitputtende 24-uursrace op de Nürburgring.

Elegant en sportief karakter

Het verfijnde en sportieve karakter van de nieuwe Hyundai i30 Fastback N komt tot uiting in talloze designdetails die hij deelt met de Hyundai i30 N hatchback, zoals de dynamisch ogende N-voorbumper inclusief Cascade-grille en zeker ook in de unieke achterbumper. Beide N-modellen zijn voorzien van een kenmerkende rode bies onderlangs. De verlaagde carrosserie en de zwarte dorpels accentueren het sportieve karakter van de auto. Aan de achterzijde kenmerkt de i30 Fastback N zich door een dubbele sportuitlaat en een riante achterspoiler die is geïntegreerd in de achterklep en is voorzien van glanzend zwarte accenten.Ook en profil toont de Hyundai i30 Fastback N zijn op prestaties gerichte karakter. De elegant aflopende daklijn, de lange motorkap en de flanken met breed gespierde spatborden geven de sportieve vijfdeurscoupé zeer dynamische proporties. De 18- of 19-inchwielen in het bijzondere N-design en de zwarte dorpels van de verlaagde carrosserie accentueren de uitstraling van dit N-model.Er is keuze uit opwindende carrosseriekleuren, zoals het volwassen Shadow Grey – dat exclusief is voorbehouden aan de Hyundai i30 Fastback N. De andere carrosseriekleuren zijn Polar White, Phantom Black, Engine Red, Performance Blue en Micron Grey. De Hyundai i30 Fastback N heeft dezelfde afmetingen als de reguliere i30 Fastback (4.455 mm lang en 1.795 mm breed), maar de carrosserie is een aantal millimeter verlaagd tot 1.417 mm voor de 250 pk-versie en 1.419 mm voor de 275 pk-versie.

Geen compromissen

Ook in het interieur van de nieuwe Hyundai i30 Fastback N zijn geen compromissen gesloten. Het is ruim en sportief ingericht en de bagageruimte meet maar liefst 450 liter. Nog tot 1.351 liter uit te breiden met de achterbank neergeklapt. Het interieur is op sportiviteit gericht en straalt dat ook uit. Middelpunt is het exclusieve N-stuurwiel met het N-logo en het kenmerkende rode N-stiksel, dat ook terugkomt in onder meer de mof van de versnellingspook en in de stoelbekleding. De ventilatieopeningen zijn afgewerkt met een rode omlijsting. Een druk op de karakteristieke donker metaalkleurige knop aan de rechterzijde, die met de zwartwit geblokte vlag erop, geeft direct toegang tot de N-modus. Die is overigens ook toegankelijk via de instellingen op het navigatiescherm. Met een knop aan de linkerzijde heeft de bestuurder toegang tot de drie reguliere rijmodi – Normal, Sport en Eco. Het interieur is leverbaar in de combinatie zwart met Red Point – rode kleuraccenten op onder meer de stoelen zorgen voor een sportieve sfeer in de auto. De bekleding van de stoelen is optioneel leverbaar in een combinatie van leder en suède en beide interieuruitvoeringen zijn voorzien van rood stikwerk. De veiligheidsgordels en de hemelbekleding zijn uitgevoerd in stijlvol zwart.

High-performance motoren

Klanten kunnen kiezen uit twee vermogensvarianten van de 2.0-liter turbomotor – dezelfde als die in de Hyundai i30 N hatchback – die prestaties combineren met praktisch gebruiksgemak voor dagelijks gebruik op de openbare weg. De Standard Package-motor levert een vermogen van 184 kW (250 pk) bij een gecombineerd verbruik van 8,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 185 g/km*. De Performance Package-motor laat 202 kW (275 pk), een verbruik van 8,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 188 g/km noteren. Beide motoren leveren 353 Nm koppel en zijn goed voor een topsnelheid van 250 km/u. Met de Overboost-functie, geactiveerd als de motor zijn maximumkoppel levert, biedt de motor zelfs 378 Nm koppel. De acceleratie van 0 naar 100 km/uur vergt 6,4 seconden voor de Standard Package-motor en 6,1 seconden voor de Performance Package. Met N Grin Control (die een grijns op ieder gezicht tovert) heeft de bestuurder de keuze uit vijf rijmodi, in te schakelen met behulp van de speciale knoppen op het stuurwiel: Eco, Normal, Sport, N en N Custom. Zo kan de bestuurder het karakter van de auto aanpassen aan zijn stemming. De handmatig te bedienen zesversnellingsbak schakelt snel, soepel en precies. Door de korte slagen geeft de versnellingspook een sportief gevoel. De versnellingsbak zit kort op de motor gemonteerd, zodat het motorvermogen direct in de transmissie komt, zonder tijdverlies of onderbreking. Liefhebbers zullen de Performance Package van de nieuwe i30 Fastback N zeer op prijs stellen. Deze omvat N Corner Carving Differential ofwel het e-LSD (elektronisch aangestuurd differentieel met gelimiteerde slip), dat zorgt voor exceptionele tractie. Hoe sneller de bestuurder een bocht neemt, des te scherper manifesteert zich de grip van het onderstel op de weg. Het beperkt ook doorslippen van een wiel en voorkomt onderstuur in bepaalde situaties. Ook het Variable Exhaust Valve System is onderdeel van het pakket. Dit systeem biedt de bestuurder keuze uit meerdere uitlaadgeluiden, samenhangend met de gekozen rijmodus – wat het rijplezier nog verder kan verhogen.

Foto's