gereden Mazda3 bij van Sprundel Mobiliteit Roosendaal

gereden Mazda3 bij van Sprundel Mobiliteit Roosendaal

Datum: 12-06-2019

Een nieuwe Mazda Dat is altijd wat heugelijk nieuws Mazda volgt zijn eigen weg  Het doet dat op verschillende manieren. Mazda zoekt altijd de top in het segment op. Dat wil zeggen dat een Mazda altijd de meest luxe en complete auto in zijn soort is. Daarbij houdt Mazda vast aan vertrouwde waarden en techniek. Slaagt de nieuwe "3" erin om te vernieuwen en tegelijkertijd vast te houden aan de kernwaarden van Mazda? De redactie van Autostad wordt in het zadel geholpen door verkoopadviseur Menno Lemmens bij Van Sprundel mobiliteit aan autoboulevard Majoppeveld in Roosendaal, door een aantal dagen een nieuwe Mazda3 ter beschikking te stellen, om de auto uitvoerig aan de tand te voelen.

Kodo 2.0

Mazda wil alvast met 3 pijlers klanten overtuigen; design, revolutionaire motoren en een uniek rijgedrag. Het design is daarbij een evolutie op het Kodo-design dat net geen 10 jaar geleden voor het eerst werd aangekondigd. Kodo 2.0 dus, waarbij de designers (waaronder Mazda's Europees designhoofd en tevens Belg Jo Stenuit) dat Kodo-ontwerp naar de essentie willen brengen. Met een minimum aan lijnen en franjes een zo dynamisch mogelijke koets voor de dag brengen. Het geeft de 3 alvast een eigen identiteit in een masse van grijze inzendingen van sommige concurrenten. Met een scherpe neus die zo van een conceptwagen komt en een achterkant die... sja... mensen niet zonder mening laat.

Geen overaanbod

Nu goed, geuren en kleuren, dat is aan de potentiële klant om over te discussiëren. Binnenin trekt Mazda dat Kodo 2.0 denken door. Het resultaat is dat deze Mazda3 van binnen opvallend ruim oogt. In elke goede zin van die omschrijving. Sereen, met hoogwaardige materialen en geen overaanbod aan aanraakschermen en al zeker geen kleuraccenten rondom de ventilatiemonden. Nee, het dashboard straalt rust uit. Zonder hedendaagse normen te verzaken. Want ja; de instrumentencluster voor je neus is deels digitaal, ja deze 3 pakt uit met een head-updisplay (standaard!) en ja, er is uiteraard ook een riant infotainmentscherm pal in het midden. Evenwel geen touchscreen, want Mazda wil dat je alles bedient via een draaiknop op de middenconsole. Daarnaast blijft Mazda er prat op gaan dat het hemel en aarde verzet om je het gevoel te geven dat haar wagens het verlengde van je lichaam zijn. Daardoor een stuurwiel dat je lekker dicht tegen je borst kan trekken, een versnellingspook die ontiegelijk goed in de hand ligt en een zithouding waar de lokale ergotherapeut jaloers op zou zijn. Het blijft trouwens niet enkel bij hardware, want ook op softwarevlak probeert Mazda een unieke rijgevoel naar voor te brengen. Neem nu G-Vectoring Control. Dit systeem vermindert zonder dat je het voelt miniem het kopppel in de bochten en streelt even de achterste remmen om de 3 kwieker om de hoek te krijgen. Niet enkel vanuit een sportief oogpunt maar ook vanuit een comfortoogpunt een meesterlijk systeem dat onopgemerkt haar werk doet.

Aandrijving

Als er één punt is waarop Mazda zijn eigen weg volgt, is het wel met de motortechniek. Tot nu toe moest Mazda niets weten van "downsizing" (gebruik van motoren met een kleine motorinhoud), hybrides (combineren van een verbrandingsmotor en een elektrische motor) of geheel elektrische aandrijving. Tegen alle trends in is de nieuwe Mazda3 daarom voorzien van een 2.0 liter viercilinder benzinemotor, zonder turbo. Toch belooft Mazda verbruikscijfers die (vrijwel) even gunstig zijn als die van de meest geavanceerde eco-motoren van de concurrentie. Mazda bereikt dat resultaat puur door het verfijnen en doorontwikkelen van bestaande techniek (o.a. met cilinder-uitschakeling). Voor het eerst voegt Mazda wel een vorm van hyrbide-techniek toe, zij het in sterk afgeslankte vorm. Onder de naam "M Hybrid" (voor "mild hybrid") kan de Mazda3 energie terugwinnen bij remmen en uitrollen. Die energie wordt vervolgens gebruikt voor het uitzonderlijk soepel functionerende start/stop-systeem ("i-stop"). Omdat voor een "ouderwets" grote motor wordt gekozen, is ongeacht het toerental volop vermogen beschikbaar. Dat zorgt voor merkbaar meer rust en een uitgesproken "volwassen" gevoel dat inmiddels schaars is bij auto's in dit segment. Omdat de bestuurder nooit hoeft aan te dringen op prestaties, leent de Mazda3 zich voor een vloeiende rijstijl met een laag verbruik als gevolg. De testrit kostte 5.3 liter per 100 km en dat komt vrijwel overeen met het door Mazda beloofde verbruik. Belangrijker is echter: de Mazda3 is grofweg even zuinig als een soortgelijke auto met brandstofbesparende technieken die veel nadrukkelijker aanwezig zijn. Bovendien: de hier gereden "2.0 Skyactiv-G high-efficiency benzinemotor" is nog maar het begin. Mazda heeft een "SkyActive X"-motor aangekondigd die nog veel zuiniger zou zijn.

Veilig

Omwille van de veiligheid biedt Mazda de nodige semi-zelfrijdende functies ("i-Activsense"). Deze mochten echter op geen enkele manier het rijplezier verstoren. In de praktijk blijkt het omgekeerde het geval te zijn. Ook wanneer de bestuurder zelf gas geeft of remt (met andere woorden: wanneer de cruise-control niet wordt gebruikt), kan de computer de gastoevoer kort onderbreken om een veilige afstand tot het overige verkeer te bewaren.

Conclusie

Het is een vreemde tegenstelling. Vernieuwen is goed, maar bijna niemand wil veranderen. Autofabrikanten willen zich niet vervreemden van de klant en zijn extra voorzichtig als het gaat om een populair model. Daarom heeft Mazda de "3" op ingenieuze vernieuwd zonder daadwerkelijk iets te veranderen. Het interieur voelt vanaf het eerste moment vertrouwd aan. Dankzij een slimme indeling kon nieuwe functionaliteit worden toegevoegd, zonder extra knoppen of beeldschermen toe te moeten voegen. En daar blijft het niet bij. Dankzij verfijning en het vrijwel onmerkbaar toevoegen van nieuwe techniek, is de Mazda3 leverbaar met ouderwets grote benzinemotoren die bijna even zuinig zijn als de "groene" motoren van de concurrentie. Dat geldt niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. Op het gebied van weggedrag heeft Mazda nog nadrukkelijker gekozen voor een eigen karakter. Net zoals de grote motoren rust geven door met gemak te presteren, zorgt ook de uitstekende wegligging voor rust en vertrouwen. Kortom: de Mazda3 weet te vernieuwen zonder dat de bestuurder hoeft te veranderen. De nieuwe Mazda3 vanaf € 27.160,-  is verkrijgbaar bij Van Sprundel Mobiliteit, Bredaseweg 241, Roosendaal, tel. 0165-575000

 

 

Foto's