gereden Mercedes-Benz A klasse bij Automotions Roosendaal

gereden Mercedes-Benz A klasse bij Automotions Roosendaal

Datum: 24-01-2019

Het was ergens midden jaren negentig Mercedes aarzelde destijds of het wel haar eerste stapjes in het compacte, beter betaalbare C-segment moest zetten. Uiteindelijk ging het merk ergens halverwege de tweede generatie van het model overstag. Sindsdien kennen we de A-klasse als een vijfdeurs hatchback pur sang en is het in die carrosserievorm succesvoller dan ooit. Nu krijgt de A-klasse en nog breder platform met techniek uit de S-klasse. Verkoopleider Pascal Spruit bij Automotions Mercedes-Benz zorgt dat er een A 250 edition one klaar staat om de auto uitgebreid te testen.

MBUX

Dat de nieuwe A-klasse ook nog steeds de meest compacte Mercedes is, is een keuze van het merk zelf. Kleiner wil het simpelweg niet momenteel. De extra drie centimeter tussen de beide assen komen volledig ten goede aan de achter passagiers. Hierdoor zit je net iets beter en natuurlijker op de achterbank. De ene A-klasse is de andere niet. Meer dan ooit tevoren zelfs. Om aan te geven hoe breed het spectrum is: er zijn drie motoren beschikbaar maar de prijzen variëren van 30 tot 50 duizend euro. Het valt moeilijk te ontkennen dat Mercedes niet haar beste been heeft voorgezet om de koper te voorzien van een ongekende pracht en praal. Nooit eerder werd de trukendoos zover opengetrokken in het C-segment. Sterker, zelfs de S-klasse moet buigen voor de visuele en technische moderniteiten van de nieuwe A. Zo wordt elke A-klasse uitgerust met dubbele schermen. De diameter van de displays is afhankelijk van hoe diep in de buidel is getast. En dan die turbineroosters. Volledig uit aluminium en voorzien van subtiele sfeerverlichting. De gebruikte pianolak is tevens van hoge kwaliteit. De fysieke knoppen, de weerstand van de draaiwieltjes en tuimelschakelaars precies goed. Het design van het dashboard – met al zijn verschillende lagen voor een 3D-effect – en uitgekiende mix aan materialen en reliëfs maakt het plaatje helemaal compleet. Wauw- en X-factor, de nieuwe A-klasse heeft ze beide. De technologische motor achter al die visuele impact is het nieuwe MBUX-infotainmentsysteem, dat het oude COMAND vervangt. Geheel in lijn met de beoogde doelgroep, de iPhone-generatie. Fysieke knoppen zijn tot een minimum beperkt, wat meteen een opgeruimde indruk geeft. Maar gelukkig is Mercedes niet van gister om te beseffen dat sommige functies nog altijd het fijnste werkt op de tast, zoals de klimaatregeling, de volumeregeling van de audio-installatie en de stoelverstelling.

Hey Mercedes!

Indrukwekkend is de stembediening in de A-Klasse. Met de eenvoudige woorden ‘Hey Mercedes’ wek je een lieftallige dame tot leven, die zowel vragen kan beantwoorden alsook wensen kan vervullen – binnen de perken van het fatsoen natuurlijk. Bij die laatste groep horen stemcommando’s als ‘verlaag de temperatuur’ of ‘open de zonnewering’, de vragen gaan bijvoorbeeld ook over het weer of de beste restaurants in een bepaalde stad.  Het leuke is bovendien dat je geen geijkte zinnetjes moet gebruiken, maar een vraag op tal van manieren kan stellen. Je kan zelfs gewoonweg melden dat je het warm hebt, waarna Mercedes de temperatuur een graadje doet zakken. Verder beschikt de A-klasse over veiligheidssnufjes van wereldniveau. We noemen onder andere autonome filefuncties, voetgangersherkenning en zelfs een snelheidsregelaar die op basis van camera- en GPS-data de rijsnelheid aanpast. De rijstrook assistent is van hoog niveau.

Multi-link

De nieuwe A is leverbaar met keuze uit drie motoriseringen: één diesel en twee benzinemotoren. De diesel is de A 180 d, die met z'n 1.461 cc goed is voor 116 pk en standaard een zeventraps DCT krijgt. Voorlopige topper is de A 250, voorzien van een 224 pk leverende 2,0-liter viercilinder met eveneens die zeventrapsautomaat. Verder is er de A 200, deze beschikt over een bij 163 pk piekende, uit aluminium opgetrokken 1.332 cc-motor die erg soepel zijn werk doet. En dat niet alleen, hij doet dat zonder hinderlijke trillingen of vibraties. Standaard wordt de A 200 geleverd met een handgeschakelde zesbak, maar is tegen. een meerprijs ook leverbaar met een zeventraps DCT. Als deze transmissie iets moet doen, gebeurt het heel erg snel en soepel. Alle A's hebben vóór McPherson-poten, een beproefd concept. Achter zijn er twee varianten. De A 200 en de A 180 d hebben een torsie-as, terwijl de A 250 (net als de 4Matic-vierwielaandrijvers) wordt voorzien van een multi-linkconstructie. Bestel je verstelbare schokdempers, dan krijgt hij automatisch de multi-linkophanging. De door ons gereden A 250 met Multi-link ligt mooi stabiel en koersvast op de weg. Met de schokdempers in de comfortabele modus is de A ook echt comfortabel, zonder te week of te deinerig te worden. In de sportstand wordt het onderstel merkbaar stugger en komen hobbels en kuilen iets duidelijker door. De besturing is mooi precies. Ook op hoge snelheid is de stabiliteit voortreffelijk. Alsof je in een klasse (of twee) hoger rijdt.  

Voor de wind

Het gaat Mercedes tegenwoordig voor de wind. Het merk boekt het ene recordkwartaal na het andere. Dat heeft heel wat te maken met drang om in zo veel mogelijk niches aanwezig te zijn. Maar het illustreert ook dat Mercedes zichzelf kan verjongen en nieuwe doelgroepen aanboren. Voor Mercedes is de A-stal een belangrijk (volume)deel van de familie. Comfortabeler, ruimer, meer dan vlot, een interieur dat eindelijk helemaal af is en correcte motoren. Op technologisch vlak wordt er een voorsprong genomen, nog maar te zwijgen over de imponerende verpakking van alle snufjes. Slechte woorden over de nieuwe A-Klasse? Die zal je van ons niet horen. De Mercedes-Benz A klasse is verkrijgbaar vanaf € 30.687,= bij Automotions Mercedes-Benz, Bredaseweg 225-227 in Roosendaal, Telefoon 0165-557400.

 

Foto's