gereden peugeot 508 bij Automotions Peugeot Roosendaal-Bergen op Zoom

gereden peugeot 508 bij Automotions Peugeot Roosendaal-Bergen op Zoom

Datum: 25-04-2019

Lang liet Peugeot het publiek in spanning Na diverse oogstrelende conceptcars onthulde Peugeot de nieuwe 508 uiteindelijk in het begin van 2018. Direct daarna begon de marketingmachine te draaien met termen zoals "de radicale berline", "ongekende rijbeleving" en "anamorphose lijnen". Bij een grote groep liefhebbers wordt de autoliefde in sterke mate bepaald door grote Franse limousines. Ze hebben magere jaren achter de rug, want het ene model na het andere verdween uit de prijslijsten. Nu Peugeot met de nieuwe 508 komt, glooit er weer hoop voor de francofielen. Peugeot wil terug naar de tijd waarin het een chic imago had. Het merk is naar eigen zeggen het meest premium van alle bestsellermerken en daar horen extravagante auto's bij. De nieuwe 508 is het resultaat van die filosofie. Patrick Lips bij Automotions Peugeot Roosendaal stelt ons met plezier een 508 te beschikking om de nieuweling van Peugeot binnenstebuiten te keren .

De nieuwe Peugeot 508 is geen brave sedan meer

Met de huidige Peugeot 508 neemt het nieuwe model nadrukkelijk afstand van zijn voorganger, die sinds 2011 te koop was. Dat was een brave sedan, later gevolgd door een net zo brave stationwagon. En juist dát wil Peugeot niet meer. De nieuwe 508 wordt hoger in de markt gepositioneerd en neemt afstand van de concurrentie. Peugeot maakt er geen geheim van dat Audi diende als inspiratiebron voor kwaliteit, afwerking en vormgeving. Het is geen toeval dat het lijnenspel van de 508 wel iets wegheeft van de A5 Sportback, al heeft Peugeot daar wel wat snufjes Franse charme aan toegevoegd. Peugeot maakte een opmerkelijke keuze. De 508 werd lager (6 centimeter!), kleiner en lichter dan zijn voorganger, een unicum in de autowereld. De auto heeft een sterk aflopende daklijn en de portieren hebben geen raamstijlen.

Het interieur van de 508

Binnenin is de sfeer heerlijk Frans, met de i-Cockpit met het kleine stuur, het instrumentarium dat daarbovenuit steekt en de middenconsole met mooie tuimelschakelaars en een groot display. Door het gebruik van mooi hout en aluminium oogt de 508 hypermodern en snaarstrak. Dat Peugeot wel degelijk naar zijn verleden heeft gekeken, zie je in kleine details. Net als bij modellen als de 504, is boven de grille de typenaam 508 aangebracht. Dat soort doordachte vondsten zijn leuk om te ontdekken.

Authentiek comfort

Wat betreft sfeer en uitstraling zit het wel goed met de 508, maar hoe rijdt hij? Het kleine stuur is kenmerkend, volgens sommige mensen ontneemt hij je het zicht op de meters , maar wij kunnen ermee lezen en schrijven. Zelfs een grote 508 wordt er lichtvoetig door en het stuur ligt heerlijk in de hand. Dankzij de adaptieve schokdempers kun je het onderstel op je eigen wensen afstemmen. Al is de 508, zoals het eigenlijk hoort bij Franse auto's, in elk rijprogramma vooral comfortabel. Kies je voor de Sport-modus, dan krijgt het digitale dashboard een strakkere en dynamische vormgeving. De schokdempers worden steviger, de besturing wat zwaarder. Het onderstel is niet onder de indruk van een snel genomen bocht en je kunt echt wel lekker doorrijden, maar je komt nauwelijks in de verleiding. De achttraps automaat is meer van het ongemerkt en vloeiend schakelen dan van de hitsigheid die bij sportieve bochtenritten hoort. De nieuwe Peugeot 508 is meer een auto voor lange snelwegritten. Het geluid van de wind, de banden en de motor wordt indrukwekkend buiten je gehoor gehouden. Dankzij de adaptieve cruisecontrol en de spoorassistent blijft de auto keurig zelfstandig binnen de lijnen van de wegmarkering en houdt hij een gepaste afstand tot zijn voorganger. De 508 is ook leverbaar met een head-up display en een nachtzichtassistent.

Zitpositie

Voorin heb je volop ruimte en biedt er zich een actieve zitpositie aan. Niemand zal in de grote fauteuils klagen over een slechte zitpositie. Grappig detail: de stoelen hebben een AGR-keurmerk, wat staat voor Aktion für Gesunder Rücken. Je hoeft geen talenwonder te zijn om te begrijpen dat dit geen Frans is. Het is het keurmerk dat ook altijd aan het meubilair van Opel wordt toegekend – zo zie je maar dat de overname van Opel door PSA inmiddels tot grappige kruisbestuivingen heeft geleid.

Conclusie

Markeert de nieuwe Peugeot 508 de glorieuze terugkeer van de Franse limousine? We hopen het wel een beetje. Aan zijn kwaliteiten zal het niet liggen: De motoren en uitrusting zijn goed. De bijzondere zithouding ("i-Cockpit"), het sublieme audiosysteem en de uitmuntende rijeigenschappen maken de 508 radicaal anders.. De Peugeot 508 is een heerlijke auto voor comfortliefhebbers. Bovendien merk je aan alles dat Peugeot heel veel energie in de kwaliteit en afwerking heeft gestoken. De 508 staat nu in de showroom en komt halverwege dit jaar ook als SW. Eind 2019 wordt een hybrideversie van de 508 met 300 pk geïntroduceerd en de elektrisch volgt volgend jaar. Het wordt nog lastig kiezen voor de liefhebber van grote Peugeots. Maar hij zal vooral blij zijn dat er überhaupt weer iets te kiezen valt. De Peugeot 508 is leverbaar vanaf € 37.690,= bij Automotions Peugeot , Vlierwerf 6 Roosendaal, tel 0165-526666 en Automotions Bastians, Wouwsestraatweg 153, Bergen op Zoom tel 0164-211201.

 

Foto's