review BMW 3-serie bij Zwartepoorte Roosendaal

Datum: 30-08-2019

In veertig jaar tijd zijn er meer dan 15 miljoen 3-series gefabriceerd Daarmee is het de best verkopende BMW van allemaal. Blijkbaar is een sportief rijdende auto precies wat de klandizie wenst. Gelukkig hebben ze in München de verleiding kunnen weerstaan om in navolging van de nieuwe 5-serie het nadrukkelijk dynamische karakter van de Dreier af te zwakken. Sterker nog: de ontwerpers kregen de opdracht juist de best sturende middenklasser van dit moment te bouwen. De redactie van Autostad onderzoekt graag of zij aan deze opdracht hebben voldaan. Zwartepoorte Roosendaal is zo vriendelijk om ons een paar dagen een nieuwe 3-serie ter beschikking te stellen.

Nieuwe BMW 3-serie gaat terug naar de roots

Na de eerste meters met de nieuwe BMW 3-serie weet je al welke richting het opgaan: dit wordt een rit die je nog lang zal heugen. Je voelt hoe je zintuigen meteen de verbinding aangaan met het stuur, het gaspedaal en de remmen. De auto doet precies wat je in je hoofd hebt. We kennen geen middenklasser die lekkerder stuurt dan de nieuwe 3-serie.

Geheel nieuwe constructie

BMW heeft alles uit de technische kast getrokken om zijn doelen te bereiken. De constructie van de carrosserie ging geheel op de schop, wat een 25 procent grotere torsiestijfheid heeft opgeleverd. Ook al is de auto 76 millimeter langer en 16 mm breder geworden, vergeleken met het vorige model is het gewicht van de kale carrosserie met 20 kilo omlaag gegaan. De motorkap en voorschermen zijn nu van aluminium gemaakt, en ook de bevestigingspunten van de veerpoten worden net als de motordragers vervaardigd van deze lichtere metaalsoort. Winst: 7,5 kilo. Maar vanzelfsprekend wordt de toegevoegde dynamiek niet alleen bereikt door het afschudden van overbodig gewicht. Uiteraard is ook het onderstel in de ontwikkelingsfase uitgebreid onder de loep genomen. Er worden zogenaamde slagafhankelijke schokdempers toegepast, met extra hydraulische demping aan de voorzijde en compressiebegrenzing achter. De schokdempers verhinderen dat de auto op lange glooiingen gaat deinen, terwijl korte oneffenheden juist niet te stevig worden doorgegeven en de stuurprecisie niet in de weg staan. BMW heeft bovendien gestreefd naar een verlaging van het zwaartepunten en een optimale gewichtsverdeling over de voor- en de achteras. Het resultaat: een besturing waarmee je kunt lezen en schrijven, en een wegligging die zowel comfortabel als uitdagend is. Tegen meerprijs kan de 3-serie worden geleverd met adaptieve schokdempers of met een verlaagd, sportiever afgestemd M Sport-onderstel.

Motorenpallet

Naast twee benzineversies (320i met 184 pk en 330i met 258 pk) is de nieuwe 3-serie verkrijgbaar in vier verschillende dieseluitvoeringen, met de 150 pk sterke 318d als basisversie en de zescilinder 330d als 265 pk sterke topdiesel. De 320d is op zijn beurt ook leverbaar met xDrive-vierwielaandrijving. In tegenstelling tot de concurrentie uit Zweden en Japan, blijft BMW heilig geloven in de toekomst van de dieselmotor. De tweeliter dieselmotor met 190 pk was tot nu toe de populairste motorisering, en de komende jaren zal daar naar de verwachtingen van BMW helemaal niets aan veranderen.  In de loop van 2019 zullen meer motorvarianten volgen, zo ook een plug-in hybride met 252 pk en een elektrisch bereik van 59 kilometer. Onze testauto, een 320i, is niet alleen snel, maar ook zuinig en bijzonder stil. Na een lange testrit over Brabantse polderwegen en de snelweg, vermeldt de boordcomputer een gemiddelde van 5,8 liter benzine op 100 kilometer (1 op 17,2).

Hallo BMW

Dat de BMW 3-serie een 41 millimeter langere wielbasis heeft ten opzichte van zijn voorganger, is duidelijk merkbaar. Het interieur is in alle richtingen gegroeid, waardoor de inzittenden meer ruimte tot hun beschikking hebben – ook in de breedte. BMW heeft daarnaast een inhaalslag gemaakt op het gebied van materialen en afwerking. Het dashboard van de nieuwe 3-serie steekt mooi in elkaar en de materialen zijn uiterst smaakvol samengesteld. Nieuw is het BMW Operating System 7.0, dat gekoppeld is aan de Live Cockpit Professional (meerprijs van 2.935 euro). Deze vervangt de traditionele ronde instrumenten en de centrale 8,8 inch controle-eenheid die de 3-serie standaard heeft. Ervoor in de plaats komt een volledig digitaal instrumentarium, en boven de middenconsole wordt een beeldscherm van 10,25 inch gepositioneerd. Voor de bediening van het infotainmentsysteem kun je gebruikmaken van allerlei knopjes en schakelaars, de welbekende iDrive-controller, met gebaren of heel eenvoudig via de prima functionerende spraakbesturing. Van BMW waren we inmiddels een foutloze bediening gewend, met een menustructuur die voorbeeldig eenvoudig in elkaar stak en die geen enkele vragen meer opriep. Die tijd is met de Live Cockpit Professional voorbij. Het kost even tijd om aan het systeem te wennen en de hele opbouw van alle functies uit het hoofd te leren kennen. Je kunt het ook wat gemakkelijker aan pakken. Via het interactive personal assistant systeem kan de chauffeur de auto spraak opdrachten geven. Je roept “Hallo BMW” in de auto en een aller aardigste vrouwenstem zal vragen waarmee ze je kan helpen. Zelf als je roept: “ik verveel me”, zal deze mevrouw de chauffeur adviseren om diverse systemen uit te proberen. Je bedenkt het maar en de commando’s worden zonder morren uitgevoerd.

Conclusie

Aan de sportieve eigenschappen van de 3-serie heeft BMW niet gemord. Hij beschikt zelfs over de beste wegligging in zijn klasse. Daarnaast is de 3 ruimer geworden, is de afwerking er enorm op vooruit gegaan en staat de auto in totaliteit simpelweg op een hoger plan dan zijn zes voorgangers hebben gestaan. De koptekst boven deze rij impressie blijkt wat ons betreft gerechtvaardigd: De nieuwe 3serie is de best sturende middenklasser! De BMW 3 serie staat in de prijslijst met een basisversie van € 46.398,-. Voor alle informatie, zoals b.v. uitvoeringen optiepakketten kunt u terecht bij Zwartepoorte Roosendaal, Vlierwerf 2, Roosendaal, telefoon 0165- 57 63 76.

Foto's