Rij im pressie Ford Puma

Rij im pressie Ford Puma

Datum: 04-03-2020

Ford laat de typenaam Puma terugkeren Deze keer gaat het niet om een kleine coupé  maar om een SUV die tussen de Ecosport en de Kuga wordt geplaatst. Dat betekent niet dat de Puma helemaal niets te maken heeft met het originele exemplaar, want Ford zet ‘m nog steeds nadrukkelijk neer als ‘sportief’. De auto is in de eerste plaats bedoeld voor Europa en moet voor klanten ‘de mooiste auto zijn die ze ooit hebben gehad’. Wat maakt de nieuwe Ford Puma anders dan alle andere compacte suv's die de wegen overspoelen? Met die vraag in het achterhoofd stapten we achter het stuur van de Puma.

Opvallend

Wat valt er zo op aan de Ford Puma? Een paar dingen. Allereerst is de Ford Puma een frisse verschijning, met een opvallende neuspartij die een beetje doet denken aan de Jaguar F-Type van voor de facelift. Ook in de achterkant zit veel vorm, maar voor de binnenruimte hoef je niet te vrezen. Ook opvallend, is dat de Ford Puma in Nederland uitsluitend als milde hybride komt, waarbij een 48 volt startgenerator de 1,0-liter driecilinder EcoBoost-motor een handje helpt. Je hebt keuze uit een vermogen van 125 of 155 pk.

Waterdichte box

Dat de Ford Puma op hetzelfde platform staat als de Fiesta, is een geruststellende gedachte. Veel van de hardware is identiek, al werden de maatvoeringen van de bodempartij wel wat uitgerekt. Zo is de wielbasis bijvoorbeeld 9,5 centimeter langer. Natuurlijk is de Puma ook behoorlijk praktisch ingesteld. Dat begint al bij de achterklep, die zich optioneel met een schopbeweging onder de achterbumper laat openen. Dat is in dit segment bijzonder en hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om in je kleine cross-over op massagestoelen te zitten. De stoelen zijn zelfs leverbaar met eenvoudig afneembare en dus ook wasbare stoelhoezen. Hogere ogen gooit de Puma met de ruimte die zich achter de klep bevindt. Met een inhoud van 456 liter is die namelijk werkelijk enorm. Ford heeft slim gebruik gemaakt van de loze ruimte onder de kofferbakvloer, door daar een waterdichte box van 80 liter te plaatsen. Ideaal om twee weekendtassen in te zetten of je bemodderde rubberlaarzen te laten uitlekken als je weer eens een spannende veldrit hebt bezocht. Je kunt de box gemakkelijk weer schoon spoelen en leeg laten lopen, dankzij de stop in de bodem. Wie liever een gewoon reservewiel heeft, krijgt een minder diepe bagagebak.

Weggedrag

Technisch gezien is de Puma gebaseerd op de Ford Fiesta, toch voelt de Puma als een compleet andere auto. Dat heeft niet alleen te maken met de eenvoudigere instap en de hogere zit, maar ook met het gevoel achter het stuurwiel. De Puma voelt een stuk groter en vooral: breder. De Puma is namelijk hoger dan de Fiesta en om toch een stabiel weggedrag te kunnen realiseren compenseert de Puma de extra hoogte met extra breedte. Daarbij voelt de Puma sterk en solide, alsof de auto uit één blok is gegoten. Dankzij het sterke koetswerk, de forse spoorbreedte, een nieuwe stuurinrichting en Fords expertise op het gebied van weggedrag rijdt de Puma uitstekend. Via het stuurwiel voelt de bestuurder perfect wat er gaande is onder de voorwielen. Tegelijkertijd is ook duidelijk waartoe de auto in staat is en dat geeft heel veel gemoedsrust. De Puma leent zich daarom even makkelijk voor een ritje naar de supermarkt als voor een opwindende reis door de bergen. Voor nog meer avontuur is een "trial"-modus beschikbaar waarmee de Puma zich, ondanks het ontbreken van vierwielaandrijving, toch leent voor het rijden in licht terrein.

Mild hybrid

Ford kondigde eerder dit jaar al mild hybrid-versies aan van de Fiesta en de Focus en ook deze Puma profiteert van die techniek. Op de motorenlijst komt namelijk een 1.0 EcoBoost-driecilinder te staan die samenwerkt met een starter-generator. Energie die normaal gesproken bij remmen en uitrollen verloren gaat, wordt opgeslagen in lithium-ionaccu. Die energie wordt vervolgens gebruikt tijdens bijvoorbeeld accelereren en dat drukt het verbruik. Die 1.0 Mild Hybrid is er in twee versies, met 125 pk en met 155 pk. Beide zouden gemiddeld 5,4 l/100 km moeten verbruiken. Het systeem bepaalt zelf of het de benzinemotor ontlast door tot 50 Nm koppel ‘te vervangen’ door elektrohulp of dat het tot 20 Nm extra koppel boven op het normale koppel levert. Verder staan er ook normale EcoBoost-benzine- en EcoBlue-dieselmotoren op de lijst, waarvan er eentje een 125 pk sterke EcoBoost-driecilinder zonder mild hybrid is, Fords eerste driepitter met cilinderuitschakeling.

Tot slot

De prijzen beginnen bij 26.900 euro Wanneer je in de Ford Puma stapt, krijg je dan ook meteen een motor met 125 pk en de behoorlijk complete Titanium-uitvoering. Er is ook een wat sportiever aangeklede Sportline-versie (1150 euro extra). Wil je nog meer lekkernijen, dan kun je beide uitrustingsvarianten opwaarderen naar X-niveau. Een automaat volgt in mei (op de 125 pk-versie), de luxueuze Vignale kan rond de zomer worden verwacht. En dan hebben we nog niet het meest spannende Puma-nieuws verklapt, maar Na de EcoSport (die gewoon leverbaar blijft) is de Ford Puma een auto waar de concurrentie echt rekening mee dient te houden. De compacte suv ziet er hartstikke geinig uit en heeft een paar doordachte vondsten waarmee hij concurrenten het nakijken geeft. Dankzij de voortreffelijke rijeigenschappen, de complete uitrusting en het instapvermogen van 125 pk vermoeden wij dat we de Ford Puma vaak op de weg te zien zal zijn.

Foto's