rij impressie BMW X5 bij Zwartepoorte Roosendaal

rij impressie BMW X5 bij Zwartepoorte Roosendaal

Datum: 24-01-2019

Wat ooit het leven begon als buitenbeentje in de line-up is vier generaties later uitgegroeid tot één van de pijlers van het gamma. De designkenmerken zijn weer aangescherpt en onderhuids is deze vierde generatie X5 compleet nieuw.

De hoofdreden voor de nieuwe X5 is zonder twijfel het nieuwe CLAR-platform van het merk dat in staat is de nieuwste technologieën te herbergen. Met het nieuwe platform onderaan besloot BMW eveneens wat te werken aan de dimensies van de al “dikke” X5. 3,6 centimeter langer, 6,6 centimeter breder en 1,9 centimeter hoger. Je krijgt er alvast een totaallengte van 4,92 meter door. Net geen drie meter daarvan zit tussen de wielen. De grille is zo uitvergroot dat de chromen omlijsting tussen de twee neusgaten samensmelt. In het schemer een imposant gezicht. Achteraan merken we dan weer uitgeholde led-achterlichten en joekels van uitlaten.

Interieur

Het interieur is strakker vormgegeven, iets dat met name tot uiting komt in het hoekigere ontwerp van de middenconsole. Het 12,3-inch grote instrumentenpaneel is volledig digitaal en de infotainment van de X5 laat zich middels iDrive, met de stem of met gebaren bedienen. Op de optielijst komen zaken te staan als stoelen met massage- en ventilatiefunctie, in vier zones gescheiden airco, verwarmbare armsteunen, een uitgebreid audiosysteem, bekerhouders met een koel-/verwarmfunctie, een panoramadak met led-verlichting dat voor een sterrenhemeleffect zorgt. Nieuw is de mogelijkheid om bepaalde knoppen en hendels af te werken met glas. Denk aan de keuzehendel voor de transmissie, de iDrive-controller en de start-/stopknop. BMW's nieuwste brouwsel - Live Cockpit Professional - moet gaan wedijveren met de concurrentie op het gebied van display’s.

Veiligheidssystemen

De tijd dat ABS nog een hoogtechnologische snufje was ligt al even achter ons. Tegenwoordig gaat het over geheel ander gerief. De X5 komt beschikbaar met zaken als Active Cruse Control met Stop & Go, lane-assist en Emergency Stop Assistant. Het nieuwe Reversing Assistant kan de X5 zelf achterruit laten rijden, echter alleen op een traject dat al eerder vooruit is afgelegd en niet verder dan 80 meter. Wie het Driving Assistant Professional-pakket bestelt, krijgt een X5 die op de snelweg zelf van baan kan wisselen door de richtingaanwijzer te gebruiken. Laserlichten die tot 500 meter ver kunnen schijnen (standaard krijg je trouwens led-koplampen). De units zelf zijn te herkennen aan de blauwe X'jes die BMW erin heeft verwerkt. Nieuw is tevens de Digital Key, een systeem waarmee je dankzij NFC de auto met je smartphone kunt ontgrendelen en afsluiten. Ook kan de auto via de smartphone gestart worden als het toestel op de daarvoor bestemde plek is gelegd. Heb je ooit ergens een exotische optie gehoord, dan is de kans groot dat deze X5 'm heeft. Tevens blijft BMW geloven in haar gesture control waarbij je door bepaalde zwaaibewegingen in de lucht functies activeert.

Echt off Road

Een BMW, dat moet ook nog een stukje rijden. Meer nog, de X5 zette destijds de toon als het aankwam op fijn sturende SUV's. Sinds die lancering net geen 20 (!) jaar geleden is dat nog steeds zo. In de loop der jaren is er dan weer steeds meer aandacht besteed aan het comfort. BMW heeft er alles aan gedaan om de rijdynamiek te garanderen. Het adaptieve onderstel is standaard en optioneel is er de adaptieve M ophanging met actieve rolstabilisatie. Luchtvering kan je ook krijgen tegen betaling. Al is het niet alleen comfort wat de klok slaat, want BMW voorziet optioneel ook in een Off Road-pakket voor je X5. Met een druk op de knop zijn zaken als rijhoogte, instellingen van de xDrive-aandrijving, het onderstel, de gasrespons en de transmissie in vier rijmodi in te stellen: zand, rotsig, gravel en snel. Tevens levert BMW een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel voor de achteras en Integral Active Steering (meesturende achteras).Dit alles gaat er voor zorgen dat je zo ver met je X5 kan geraken als je ooit durfde dromen.

Motoren

Voorin plaatst BMW haar nieuwste generatie motoren. Wat een zaligheid! Wij wreven in onze handjes voor de xDrive30d, die Zwartepoorte Roosendaal ons een paar dagen beschikbaar stelde. Een 3-liter zescilinder diesel met 265 pk en 620 Nm. Dat blok – wat vele klanten zullen kiezen – heeft een opgegeven verbruik van 6,8 l/100 km en weet een top te bereiken van 230 km/u na een sprintje richting de honderd van 6,5 seconden. Daarboven staat de M50d-uitvoering. Eveneens zes cilinders maar dan wel goed voor 400 pk en 760 Nm (!) koppel. Goed voor een sprint van 5,2 seconden en een gelimiteerde top van 250 km/u. Naast diesels natuurlijk ook aandacht voor benzine. BMW zet daarvoor de xDrive40i in de strijd. 3-liter groot, zes cilinders en goed voor 340 pk en 450 Nm. Opgegeven verbruik komt op 8,5 liter te liggen terwijl prestatiecijfers aangeven met 5,5 seconden naar de honderd te gaan met een top van 243 km/u. Een xDrive50i met bronstige V8 is er ook, maar die zal niet voor Europa zijn. Hierdoor is het dus wachten op de X5 M voor een X5 met V8-kracht. Alle motoren hangen trouwens vast aan een bijzonder fijne 8-traps-automaat. De BMW X5 staat in de prijslijst met een basisversie van € 93.295,-. Voor alle informatie, zoals b.v. uitvoeringen optiepakketten kunt u terecht bij Zwartepoorte Roosendaal, Vlierwerf 2, Roosendaal, telefoon 0165- 57 63 76.

 

Foto's