Rij impressie Mazda CX-30 bij van Sprundel Mobiliteit Roosendaal

Rij impressie Mazda CX-30 bij van Sprundel Mobiliteit Roosendaal

Datum: 24-09-2019

Hoewel de nieuweling een plaatsje inneemt tussen de compacte CX 3 en de forse CX 5 heeft Mazda hem dus niet ‘CX-4’ gedoopt. De reden is eenvoudig: er bestaat al een Mazda CX-4, maar die is alleen bestemd voor China. De redactie van Autostad neem graag de proef op de som. Verkoopadviseur Menno Lemmens zorgt dat er demonstratieauto voor ons klaar staat. Dat valt echter niet mee, want de Mazda CX-30 blijkt heel populair en er staan reeds vele proefritten gepland.

Oogt als rasechte SUV

Tussen zijn CX-broers en andere concurrenten onderscheidt de CX-30 zich met de meest dynamische lijnen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de achterruit: die staat behoorlijk schuin, en de C-stijl heeft wel iets coupé-achtigs. Die hang naar het sportieve zien we ook terug in de hoogte. De CX-30 steekt 1,54 meter de lucht in, en daarmee is hij vrijwel even hoog als zijn kleinere broer, en maar liefst 13 centimeter lager dan de CX-5. Alle hierboven genoemde concurrenten zijn eveneens hoger; dat scheelt algauw 6 tot 7 centimeter. Toch oogt de CX-30 als een rasechte SUV, want de ongespoten kunststof randen aan de flanken, rond de spatborden en aan de onderkant van de voor- en achterbumper zijn fors uitgevallen.

Fijne stoelen

Ook voor het interieur hebben de ontwerpers zich van hun beste kant laten zien. Het dashboard heeft een tweelaags design, waarvan de bovenste laag een vleugel-achtige vorm heeft, diep optisch doorloopt in de portieren en is afgewerkt met hoogwaardig ogende stiksels. De bovenste laag van het dashboard levert Mazda in twee kleuren: donkerbruin en donkerblauw, erg fraai. De hoge middentunnel loopt ver naar voren door, erbovenop is een prominente plek gereserveerd voor de bedieningsknoppen en de druk-/draaischakelaar van Mazda’s snel te doorgronden multimediasysteem. Het beeldscherm op het dashboard is breed en gemakkelijk. Het instrumentarium bestaat – à la de grotere CX-5 – uit een rustig ogend en gemakkelijk afleesbaar TFT-scherm. Speciale aandacht hebben de Mazda-ontwerpers geschonken aan de stoelen van de CX-30, waarvan de rugleuningen tot net onder je nek doorlopen. Ze geven je rug zodoende veel steun, en ook in snellere bochten blijft je lijf keurig op zijn plaats. Een eervolle vermelding verdient de afweking van de achterportieren. Veel merken gebruiken hiervoor hardere, goedkopere materialen dan voor het bestuurders- en bijrijdersportier, maar bij Mazda CX30 zit je wat portierafwerking betreft ook achterin eersterangs. Mazda claimt dat de CX-30 ruimte biedt aan vier tot vijf volwassenen. Voor wat betreft de kofferruimte zet de CX-30 geen nieuwe maatstaven: er past 422 tot 1406 liter bagage in het laadruim.

Skyactiv-G, Skyactiv-D en Skyactiv-X

Mazda levert de nieuwe CX-30 vanaf 29.990 euro voor de Skyactiv-G benzinemotor met 122 pk. Dieselen kan met een Skyactiv-D met 116 pk vanaf 35.740 euro. Deze benzine- en dieselmotor zijn per direct te bestellen. Vanaf oktober start Mazda met de levering van de nieuwe 180 pk sterke Skyactiv-X benzinemotor. Dit is een zeer fijne krachtbron die niet eens zo heel veel duurder is. De Skyactiv-X begint direct bij uitrustingsniveau Comfort en kost 32.990 euro met handbak of 34.990 euro voor de automaat. Die Skyactiv-X heeft meer power (+58 pk), is zuiniger en maakt van de CX-30 gewoon een veel leukere auto.

Veiligheidssystemen

Op veiligheidsgebied is er heel veel mogelijk. We tellen in totaal zeventien systemen, waarvan er tien standaard zijn. Welke systemen zijn dat? Het gaat om Smart Brake Support, een grootlichtassistent, Rear Cross Traffic Alert, Blind Spot Monitoring, Lane Departure Warning, Lane-keep Assist, verkeerbordenherkenning, een snelheidsbegrenzer, vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruise control. Extra betalen moet onder meer voor adaptieve LED-koplampen, een 360-graden monitor en Front Cross Traffic Alert. Maar dit zijn extra’s. De basisveiligheidsuitrusting is in ieder geval dik in orde.

Mild hybride

Zowel de Skyactiv-G als Skyactiv-X benzinemotor heeft mild hybride technologie aan boord. Dankzij dit zogeheten Mazda M-Hybrid systeem springt de CX-30 zuiniger met benzine om. Energie die vrijkomt bij het afremmen wordt opgevangen en doorgegeven aan een elektromotor die de benzinemotor ondersteunt. Ook wordt de energie gestuurd naar een compacte batterij. Die batterij levert die energie weer af aan systemen in de auto, zoals de airco en de radio.

Dynamiek en comfort

Rijden met de Mazda CX-30 is een zeer aangenaam tijdverdrijf. De geteste 122 pk sterke benzinemotor voldoet uitstekend vooral als de motor op toeren wordt gehouden om alert te blijven. Doordat de turboloze motor een behulpzaam zetje in de rug moet missen, wordt de indruk gewekt dat de CX-30 wat aarzelend uit de startblokken komt. Maar schijn bedriegt: de opbouw van het koppel verloopt juist zo geleidelijk en vloeiend, dat de CX-30 veel beter presteert dan je brein registreert. 4WD behoort tegen meerprijs tot de mogelijkheden. De soepele afstemming van het onderstel en de meer dan adequate isolatie van de rijgeluiden passen uitstekend bij de CX-30.

Conclusie

De Mazda CX-30 prikkelt de zinnen met een zeer geslaagd design, van zowel de buitenkant als het interieur. De rijkwaliteiten van de CX-30 zijn dik in orde. Vooral de besturing is erg prettig en de rijke standaarduitrusting is mooi mee genomen. Liefhebbers van mooie technologie zullen bovendien een verlekkerde blik werpen op de nieuwe Skyactiv-X motor die volgende maand, na de Mazda3, ook in de CX-30 geleverd zal worden. Deze motor loopt weliswaar op benzine, maar heeft ook duidelijke verwantschappen met de dieselmotor. Voorlopig komt de Skyactiv X-motor er in één vermogensgradatie, namelijk 180 pk. Eind oktober kan worden kennisgemaakt met de CX-30 die door deze ingenieuze motor wordt voortgestuwd. Deze Mazda weet zich duidelijk te onderscheiden van de concurrentie. De nieuwe Mazda CX-30 is verkrijgbaar bij Van Sprundel Mobiliteit, Bredaseweg 241, Roosendaal, tel. 0165-575000

Foto's