rij impressie Nissan Juke DIG-T

rij impressie Nissan Juke DIG-T

Datum: 20-12-2019

Het Nissan van het laatste decennium staat met name bekend om twee modellen Qashqai en Juke Beide crossovers ontpopten zich tot absolute verkoopstoppers. De tweede generatie Juke krijgt dus een zware taak. In negen jaar tijd verkocht Nissan 1 miljoen Jukes in Europa. Op het lijstje met positieve eigenschappen zetten Juke-rijders het design met stip op één. Geen wonder dat Nissan bij het ontwerp van de nieuwe Juke voortborduurde op het oude model. De redactie van Autostad rijdt met de nieuwe Juke, om te onderzoeken waar de auto onderhanden is genomen. Grote verbeteringen zien we op het gebied van afwerking, ruimte en veiligheid.

Design

Evolutie of niet – ook de nieuwe Nissan Juke heeft een in het oog springend design. Hij blijft herkenbaar als Juke, maar zal een veel bredere doelgroep aan gaan spreken. Vooral van voren en opzij oogt de auto strakker en atletischer dan voorheen. Nissan moet een verdomd sterk product naar voor schuiven om de concurrentie de baas te kunnen. Om dat te realiseren grijpt Nissan naar het CMF-B-platform. Een onderstel dat het gezamenlijk ontwierp met Renault en ook wordt gebruikt onder de nieuwe generatie Clio en Captur. Het voordeel daarvan is dat het merk de wielen een stuk verder naar de hoeken kon plaatsen. In totale lengte groeit de Juke daardoor niet explosief maar tussen de wielen valt wel er maar liefst 10 extra centimeters te rapen. Het geeft de Japanner een sportief voorkomen. De achterzijde, die krijgt voortaan trekjes van grote broer Qashqai.

Sprong

Binnenin ervaar je een grote sprong. Een mijlensprong trouwens. De kwaliteit van de gebruikte materialen is duidelijk sterk verbeterd. Een goede zaak naar onze mening. De algemene kwaliteitsindruk die je krijgt is zonder meer uitstekend. Hiermee loopt de Juke met zijn interieur mee op het niveau van de concurrenten. Al merk je dat niet enkel aan de gebruikte materialen. Neem nu de standaard Apple Carplay en Android Auto vanaf de basisuitrusting, voel even naar de extra beenruimte op de achterbank dankzij de extra 10 centimeter tussen de wielen en kijk vooral even naar de koffer die maar liefst 20% groter werd (422 liter) en heeft een dubbele bodem gekregen.

DIG-T 117 pk

Bij de lancering van de eerste generatie Juke prijkte er een gezonde mix van diesel- en benzinemotoren in de catalogus. Nu is het niet enkel benzine wat de klok slaat, het is één benzine die de klok slaat. Ongeacht de uitvoering of ongeacht hoeveel geld je stuk slaat op de Japanner: je krijgt een 1-liter driecilinder turbobenzine voorin. Die DIG-T 117 pakt uit met, jawel, 117 pk en 200 Nm koppel. Een bewuste keuze van Nissan. Enerzijds omdat het merendeel van de klanten bij de vorige generatie richting de 115 pk sterke 1.2 viercilinder benzine keek, anderzijds omdat Nissan haar uitstoot moet drukken - met dank aan de strengere Europese wetgeving.  De geleverde 117 pk is ruim voldoende om je met de Nissan Juke vlot door stad en land te loodsen. Wat we kunnen zeggen is dat de motor zich stil kwijt van zijn taak en dat buiten subtiele windgeluiden op de autostrade de Juke als een volwassen crossover rijdt. Wil je keuze over de mechaniek? Dan schotelt Nissan je naast de manuele zesbak een 7-trapsautomaat van Getrag voor.

Veel grip

Ondanks het vrij hoge zwaartepunt laat de Juke zich in scherpe bochten niet van de wijs brengen. Het veercomfort is ‘stevig’ te noemen. Dit karakter geeft de auto het sportieve tintje waar zijn uiterlijk al naar hint. De grip van de voorwielen is echt uitstekend, ook bij bovengemiddelde bochtsnelheden. Met dit onderstel kan de Juke naar ons idee veel hogere vermogens aan. Of die er komen, daar laat Nissan zich niet over uit. Over elektrische of hybride Jukes wordt eveneens gezwegen. Des te spraakzamer is Nissan over de talrijke veiligheidssystemen. Standaard zijn een noodremassistent met voetgangers- en fietsersherkenning, grootlichtassistent en actieve rijsrtookbewaking. De Juke Tekna voegt daar adaptieve cruisecontrol, een achteruitrij-radar, dodehoekassistent met actieve stuurcorrectie en semi-autonome besturing aan toe. Op connectiviteitsgebied kan de Juke worden voorzien van vrijwel alle gebruikelijke features, waaronder de eerder genoemde Apple CarPlay en Android Auto. Grappig is dat de Juke compatible is met Google Assistant. Hiermee kun je bijvoorbeeld je reisbestemming met stemcommando’s via je smartphone naar het navigatiesysteem sturen. De nieuwe Juke rolt - ondanks de Brexit-perikelen - nog steeds van de band in het Verenigd Koninkrijk.

Conclusie

Als je de Juke vergelijk met zijn concurrenten, springt hij er met z’n onderscheidende looks absoluut uit. In een segment waar de auto’s steeds meer op elkaar gaan lijken, is dat een pre. Het klinkt misschien flauw, maar wat vooral aan de Juke bevalt, is dat er eigenlijk nauwelijks iets is waarmee hij ergernis wekt. De prestaties zijn oké, het weggedrag en vooral de grip zijn prima, de stoelen zitten goed en de uitrusting is vanaf de N-Connecta netjes. De interieurruimte is ten opzichte van het vorige model aanzienlijk gegroeid. De vanaf prijs bedraagt € 23.990,- voor de Visia-uitvoering, deze instapper heeft led-koplampen, een spoorassistent en cruisecontrol standaard. Een stuk completer is de Premiere Edition. Die is weliswaar 4000 euro duurder, maar voor die meerprijs krijg je veel lekkers. Aan de buitenkant verleidt deze tijdelijk leverbare uitvoering je met twotone-lak en indrukwekkende 19-inch wielen. Verder geniet je van grootbeeld-navigatiegemak, stoelverwarming en een verwarmbare voorruit. Kortom De neiuwe Nissan Juke is ruimer, veiliger, beter afgewerkt met de nieuwste snufjes en naar onze bescheiden mening……... mooier!

Foto's