Rij impressie Peugeot 208 GT-Line

Rij impressie Peugeot 208 GT-Line

Datum: 03-02-2020

De nieuwe Peugeot 208 is het tweede model van het PSA concern dat gebaseerd is op het kersverse CMP platform. Het onderstel is primair ontwikkeld voor compacte B segment auto’s, maar de nieuwe Peugeot 2008, die ook van dit platform gebruik maakt, is met een wagenlengte van 4,30 meter ook geen echt compacte auto meer. Bij de ontwikkeling van het CMP platform is rekening gehouden met verschillende vormen van aandrijving: door middel van een conventionele verbrandingsmotor óf volledig elektrisch. Als het op uiterlijk aankomt, pakt de Peugeot 208 gelijk de koppositie in het B-segment. Maar om de consument te overtuigen, heeft hij meer nodig dan een mooi snoetje. En gelukkig biedt hij dat ook.

Opvallend

Peugeot heeft de ontwerptaal van de grote 508 perfect vertaald naar de compacte 208. Het maakt niet uit welk uitrustingsniveau je kiest, altijd ziet de hatchback eruit om door een ringetje te halen. De donkere baan over de achterklep en de aanduiding op de c-stijl komen van de fameuze 205. En ook vooraan heeft Peugeot het verleden met het heden gecombineerd. De typeaanduiding op de motorkap en het leeuwlogo in de grille grijpen terug op de jaren zeventig en de cobratanden die in de bumper bijten zagen we eerder op de 508. Als GT-Line heeft de 208 dikke zwarte randen om de wielkasten. Wat ons betreft staat dat de kleine Fransman uitstekend.

Hoogwaardig

De nieuwe 208 is langer maar ook lager dan zijn voorganger. Dat zorgt voor sportievere carrosserie proporties, maar is niet perse het ideale recept voor meer interieurruimte. Toch kunnen twee volwassenen prima achterin zitten. Ook het formaat van de kofferbak is gegroeid. In de nieuwe Clio past meer bagage, maar de 208 verslaat nu wel de Fiesta. De Peugeot maakt echter vooral indruk met de hoogwaardige afwerking van zijn cabine. Er zijn eigenlijk geen segmentgenoten die hieraan kunnen tippen. De nieuwe 208 is duidelijk familie van de 508 en dat is een compliment. De zogeheten i-Cockpit heeft een sterke hightech uitstraling en dankzij de fraaie materialen die er gebruikt zijn, maakt de nieuwe 208 een hoogwaardige indruk.

3d-effect

Hoe zijn de rijeigenschappen?. Het comfort is prima in orde. Erg vermakelijk is het vleugje sportiviteit dat Peugeot in het onderstel en de stuurinrichting heeft gestopt. De 208 laat zich speels van bocht naar bocht dirigeren. Zijn kleine stuurtje ligt heerlijk in de hand en is onderdeel van de zogenaamde i-Cockpit, waarbij je over het stuur naar de meters kijkt, in plaats van er doorheen. Bij de 208 Like en Active is het instrumentarium analoog. Vanaf het Allure-uitrustingsniveau is de i-Cockpit standaard. Die werkt nu met een mooi 3d-effect, waarbij belangrijke informatie – zoals de snelheid – vóór de andere gegevens wordt geprojecteerd. Peugeot geeft er een reden voor op, maar het is gewoon een (fraaie) gimmick. Kort door de bocht is het visuele effect daarvan weergave van additionele rij informatie op een manier die doet denken aan een head-up display, maar dan in het instrumentarium zelf. In het begin is het even wennen, maar na een paar minuten is het volkomen vertrouwd. Het is met name handig omdat ook navigatie instructies op deze manier in het digitale instrumentarium geprojecteerd kunnen worden.

Motoren

Wat motoren betreft: kies de 100 pk sterke driecilinder! Die heeft de gang er goed in en klinkt lekker. De versie met 75 pk is vanzelfsprekend wat trager en de snellere topmotorisering met 130 pk is natuurlijk wat duurder. De 3 cilinder PureTech motor heeft vanwege een turbo gat onderin toeren nodig om zijn 100 pk te kunnen leveren, maar doet dat gretig, ondertussen een sympathiek klinkende roffel producerend. Je zou in 9,9 seconden op 100 km/u moeten kunnen zitten en dat is een uitstekende tijd voor een dergelijk bescheiden gemotoriseerde auto. De handgeschakelde zesbak van de 100 pk-versie wisselt snel en gemakkelijk van verzet. De vorm van de pookknop wat ons betreft wat fors uitgevallen. Wie kiest voor de achttraps automaat zal niet teleurgesteld zijn. De transmissie schakelt soepel en vlot.

Emissievrije versie

De nieuwe 208 is ook leverbaar in een volledige eclectische uitvoering. Van alle elektrische auto’s is de nieuwe Peugeot e-208 om meerdere redenen een heel interessante. Met een 50 kW-batterij en een rijbereik van 340 km (WLTP) doet Peugeot helemaal mee. In de praktijk blijkt een goede 300 km aan actieradius voor veel mensen meer dan genoeg. Zeker als je bijvoorbeeld thuis en/of op werk kunt bijladen. De Peugeot e-208 is bovendien geschikt voor snelladen met 100 kW, waarmee de batterij binnen een half uur weer voor 80 procent gevuld is. Zo ben je ook onderweg vlot geholpen.

Tot slot

De nieuwe Peugeot 208 is stijlvol, chique, keurig afgewerkt, is comfortabel geveerd en biedt veel verfijning. In GT-Line tenue oogt hij als een sexy hete hatchback. In deze nieuwe 208 oogst je veel bewondering. De redactie van Autostad is buitengewoon gecharmeerd van de Peugeot 208: van zijn ontwerp, van zijn interieur en van zijn rijeigenschappen. Laten we ons gedroomde exemplaar even samenstellen: Wij nemen een GT-Line met 100 pk en een handbak, in het geel metallic uiteraard (hulde voor Peugeot dat het die kleur gratis heeft gemaakt).!. Het weggedrag is wel ongekend volwassen voor een B segment auto. Dat zal voor veel mensen doorslaggevend zijn. De Peugeot 208 is leverbaar vanaf 17.980 euro bij Automotions Peugeot , Vlierwerf 6 Roosendaal, tel 0165-526666 en Automotions Bastians, Wouwsestraatweg 153, Bergen op Zoom tel 0164-211201.

Foto's