rij test Kia Niro bij AutoRomme Roosendaal

rij test Kia Niro bij AutoRomme Roosendaal

Datum: 12-06-2019

Niet Volkswagen en ook geen Tesla en Jaguar brengen je dé EV van het moment. Nee, het zijn de Koreanen met onder andere de Kia e-Niro. Had jij dat gedacht?! Velen niet, maar het is toch echt zo dat deze nieuwkomer de pioniers en gedoodverfde favorieten op het gebied van geëlektrificeerd autorijden zwaar te kijk zet en alle hokjes aanvinkt om elektrisch rijden daadwerkelijk verleidelijk te maken voor een groter publiek. Maar hoe rijdt dat nu, zo'n e-Niro? Daarvoor trokken we aan de bel bij AutoRomme Roosendaal. Vestigingsmanager Martin de Valck stelt ons een dag de demo beschikbaar waar hij zelf mee rijdt.

Succes dwing je af

Rijden doen we zo meteen. Eerst nog lopen we een ronde om de auto. Stoer ding, maar tegelijk geenszins opzichtig of bijzonder en daarmee representatief voor uiteenlopende gelegenheden. Ten opzichte van de reeds bekende Kia Niro Hybrid en Niro PHEV verschilt eigenlijk alleen de grille. Die is bij de e-Niro dichtgestopt voor een betere stroomlijn. Koeling van daaruit heeft een elektrische aandrijfunit toch niet nodig. Snelle conclusie: de e-Niro is een SUV, het type auto waarvan de opmars geen einde lijkt te kennen. Kia heeft z'n huiswerk uitstekend gedaan.

Wat kost de Kia e-Niro?

Ook Jaguar (i-Pace) en Audi (e-tron) hadden slim voorzien dat een elektrische SUV weleens een gouden combinatie zou kunnen worden. Echter zij zijn een heel ander prijskaartje aan hun stand verplicht. Pas bij 85.000 euro begint de elektro-pret. De prijs van de Kia e-Niro? Tegen de helft van dat geld, om precies te zijn 42.510 euro.  Weliswaar duurder dan de Nissan Leaf, maar die kent bij lange na niet zo'n grote actieradius. De Opel Ampera-e En de vierdeurs Tesla Model 3 komen wel in de buurt, maar die verlangen dan weer minstens 47 of zelfs 69 mille. De e-Niro kan je overigens gerust ook duurder maken. Aan de hand van de ExecutiveLine-uitvoering. Die is nog wat luxer dan de DynamicLine. De meerprijs bedraagt 3.000 euro en daarmee houdt het ook op. Additionele af-fabriekopties zijn er niet, op een stel aluminium dakdragers, een extra lakbescherming en het All Seasons en Protection Pack na.

Interieur voelt als thuiskomen

Voorin betreft het geen enkel klagen. Daar heeft de lange mens profijt van de designkeus. In de 'hap' uit de middentunnel vindt je onderbeen dan wel knie automatisch een prettig plekje om te rusten tijdens een lange rit. De elektrische verstelbare voorstoelen bieden eveneens veel steun, al moesten we zelf eventjes zoeken naar een ideale positie ten opzichte van de bedieningsorganen. Aan het stuurwiel ligt dat niet; die is namelijk enorm in diepte en hoogte te verstellen. Heel prettig. Waar we ook kijken en voelen, de Kia e-Niro voelt echt als thuiskomen. Het is dat we beter weten, maar anders zou je geenszins denken dat je met de toekomst op het gebied van mobiliteit te maken hebt. Alles voelt zo volstrekt gewoon. Kia heeft zich zelfs niet laten meezuigen in de trend van zo min mogelijke fysieke knoppen. Heerlijk toch dat no-nonsense en vertrouwde? Alles onmiddellijk binnen handbereik zonder zoeken dankzij een uitgekiende ergonomie. Top!

Kia e-Niro is je beste maatje

Tijd om te rijden. Door de lange aanloop naar dat moment zijn we prompt vergeten of de e-Niro nog ingeschakeld voor onze neus staat geparkeerd. Lastig controleren is dat altijd bij EV's. Van een hoorbare motorbrom is immers geen sprake. De elektrische test-Niro blijkt nog steeds te 'lopen' en seconden later maken we voor 't eerst kennis met de ongebruikelijke, grote ronde schakelselector op de middentunnel. Omdat draaien intuïtiever voelt dan trekken of duwen, vragen we ons af hoe het toch mogelijk is geweest dat de klassieke pook het zolang het heeft overleefd in auto's voorzien van een automatische transmissie. Dit werkt zoveel simpeler en fijner, een eigenschap waarmee Jaguar-rijders al enige tijd bekend zijn. Onderweg valt de extreme stilte op. Opvallend, want moderne auto's met een verbrandingsmotor kunnen ook zeer stil zijn. Toch ervaar je dit anders in deze Kia. Zeer waarschijnlijk omdat dit bij de e-Niro eigenlijk altijd zo is en bij conventionele auto's bovenal op kruissnelheid. Onder belasting voert een benzine- of dieselmotor bij die auto's immers het hoogste woord. Bij de e-Niro is dat het afrolgeluid van de banden. Het kan zomaar zijn dat de e-Niro nog stiller kan worden wanneer 'ie rolt op ander rubber. Boven de 130 km/h nemen ook de overige wind- en rijgeluiden wat sterker toe.

ExecutiveLine                             

De ExecutiveLine is zeer compleet, wat dacht u van: JBL audio, LED koplampen, lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoel met geheugen, privacy glass, stoelverwarming voor en achter, stoelventilatie voor, pakeersensoren voor en achter etc. etc. Mocht u graag de fiets meenemen om een rondje te fietsen? Ook een trekhaak voor een fietsendrager is leverbaar.

Levertijd

Maar hé, wij zijn dan al lang overtuigd van de Kia e-Niro. Het zeer indrukwekkende acceleratie- en regeneratievermogen (dat instelbaar is tot een niveau waardoor het rempedaal eigenlijk enkel nog nodig is bij een onverhoopte noodstop) zijn eigenlijk 'slechts' bijkomende extra's. Ook zonder deze pre's tref je in de e-Niro al snel je beste maatje. Dat klinkt cliché misschien, maar is het daarmee ook minder waar? Uitstraling, uitrusting en praktisch vernuft, rijgedrag en milieu: vanuit welke positie je de e-Niro ook bekijkt en ervaart, Kia heeft simpelweg alle denkbare hokjes die er momenteel toedoen bij een elektrische auto aangevinkt. De hele combinatie klopt gewoon, maar trek gerust je eigen conclusie, ook al had je dat eigenlijk al veel eerder moeten doen. Drieduizend geïnteresseerden deden dat namelijk al, waardoor de levertijd momenteel opgelopen is tot een jaar. En dat is misschien wel het enigste nadeel van deze auto. De Kia e-Niro is verkrijgbaar bij AutoRomme, Belder 4, Roosendaal, Tel. 0165 - 820 250. AutoRomme, Brede Molenweg 6, Hoeven, Tel. 0165 - 502986 AutoRomme, Vosdonk 43, Etten-Leur, Tel.  076 – 5025950.

Foto's