rijtest Toyota RAV4 bij louwman Bergen op zoom/Roosendaal

rijtest Toyota RAV4 bij louwman Bergen op zoom/Roosendaal

Datum: 21-03-2019

Toyota heeft een nieuwe RAV4 Er is echter maar één blik op de auto nodig om te concluderen dat alleen die naam hetzelfde is gebleven. Geen saaie auto’s meer was het bericht uit Japan. Nou, aan die woorden is niets gelogen. Want na de gedurfde CH-R, diverse spectaculaire conceptcars, een veel scherper gelijnde Auris en, niet de vergeten, de terugkeer van de Supra valt ook in de nieuwe Toyota RAV4 amper het verleden van het merk te herkennen. De vijfde generatie van de Toyota RAV4 moest dan ook spannender worden dan zijn voorganger. De redactie van Autostad is er dan ook als de kippen bij om te ervaren of dat ook daadwerkelijk is gelukt. Een telefoontje naar vestigingsmanager Richard Zwagers bij Louwman Roosendaal is genoeg om de nieuwkomer van Toyota een paar dagen te reserveren. We reden de Toyota RAV4 met voorwielaandrijving. De vierwielaangedreven versie volgt in mei van dit jaar.

Visueel doet de RAV4 zijn generische voorgangers alvast meteen vergeten. Of je het tekenwerk van de nieuwe met de polygoon als leidraad (hoeken overal!) nu mooi of lelijk vindt, het daagt in ieder geval uit tot een mening. Deze RAV4 heeft ballen, of je overweg kan met die ballen, dat is een persoonlijke mening. In de eerste plaats oogt de nieuwe RAV4 veel stoerder dan zijn voorganger. Met z’n grote, platte muil kijkt de nieuwe RAV4 een stuk dreigender de wereld in. En met z'n strakke lijnen rondom heeft-ie zijn verleidingskunsten verder aangescherpt. Net iets korter dan de vorige maar de wielen staan voortaan een stuk verder naar de uithoeken. Daarnaast staat hij 15 millimeter hoger op zijn pootjes maar werd de daklijn verlaagd met 10 eenheden. Die 10 millimeters komen er dan weer bij in de breedte. Kortom; hij staat zelfverzekerd op zijn pootjes. Een volwaardige SUV dus, deze rakker.

Strak festijn.

het interieur van de RAV4 staat op een niveau dat we eigenlijk niet gewoon zijn bij het merk. Strakke lijnen, kwaliteitsvolle materialen en stoute designdetails. Eerder Europees dan Japanees. De stevige met gegroefde rubber uitgevoerde draaiknoppen voor de verwarming knipogen dan misschien wel naar de klassieke Land Cruiser, de rest is een strak festijn met oog voor de inzittenden. Denk aan de middenconsole met brede stalplaats voor smartphone, strak dashboard met boven het handschoenkastje nog een kleine gleuf voor prullaria en genoeg USB-oplaadpunten om iedereen het zwijgen op te leggen.

Achteruitkijkspiegel

Daarmee is onze lofzang trouwens nog niet ten einde, want niet enkel is het interieur van de RAV4 aangenaam om naar te kijken, het is ook aangenaam om in te vertoeven. Met dank aan de uitermate comfortabele zetels en het ruimtegevoel in de cabine. Toyota is trouwens niet vergeten dat veel klanten deze RAV4 zullen kopen als werkbeest. De koffer van de hybrideversie hoeft voortaan de batterijen niet meer te verbergen (die zitten nu onder de achterbank) waardoor de bergruimte groeit tot 580 liter. Met de achterbank naar beneden wordt die ruimte nog fors groter waardoor je zonder problemen een mountainbike achterin krijgt zonder te moeten prutsen met de wielen ervan. Zit de koffer tot de nok gevuld, dan kan je met een trek aan het stokje onder de achteruitkijkspiegel die spiegel omvormen van klassieke kijker naar digitaal exemplaar. Die maakt dan gebruik van een camera die vlak achter het glas van de koffer zit waardoor je een perfect zicht naar achteren krijgt, ook al komt de bagage tot tegen het plafond.

TNGA-platform

De vijfde generatie RAV4 gaat met compleet nieuwe bouwstenen te werk. Zo is er het TNGA-platform, een nieuw modulair platform van Toyota/Lexus dat haar vruchten al meermaals heeft afgeworpen (Prius PHEV, CH-R, Camry,...) en ook hier hoge ogen weet te gooien. Met dank aan het lage zwaartepunt, lager gewicht en handige opbergplaats voor hybride-aandrijvingen. Daarnaast is er de motor, een 2.5-liter benzine met elektrohulp. Die mag dan wel identiek klinken aan de motor die Toyota voordien gebruikte, maar vergis je niet, dit is een compleet nieuwe generatie. Een generatie met meer koppel onderin en nieuwe vermogenscurve voor de verbrandingsmotor en een beter samenspel met de elektromotor. Het resultaat is een aandrijving die over meer kracht beschikt over de gehele loop. Opvallend is de cilinderhoud van niet minder dan 2,5 liter. Volgens Toyota, werd een compactere motor met turbohulp te duur en te complex bevonden. Zo doende kozen zij voor een ongeblazen viercilinder. Zoals gebruikelijk bij Toyota's hybridemodellen, werd het er eentje volgens het zuinige Atkinson-principe, maar dan wel met een flinke inhoud. Hoewel zuinigheid belangrijk is, zorgt Toyota met deze nieuwe RAV4 voor indrukwekkende  prestaties(0-100 km/h in 8,5 seconden). Al bij de eerste kilometers valt vooral het zeer aangenaam weg- en stuurgedrag op. Dat heeft een aantal oorzaken. In de eerste plaats is de carrosseriestijfheid er enorm op vooruitgegaan. In combinatie met de grotere wielbasis en de eveneens toegenomen spoorbreedte voelt de auto veel strakker aan dan voorheen. Zonder dat het veercomfort eronder lijdt. Tevens is het onderstel mooi stil. We kunnen gerust stellen dat de nieuwe RAV4 een echte reisauto is geworden voor bestuurder en passagiers.

Conclusie

Met meer dan 2 decennia aan ervaring is het geen verrassing dat Toyota er in slaagt om de meest vooruitstrevende hybride tot nog toe op de markt te brengen. Een ruime, comfortabele SUV met pittige motor die benzine nipt en gezien zijn prestatiecijfers een indrukwekkende lage CO2-uitstoot voor kan leggen. Knap dat Toyota zo’n forse SUV zo zuinig heeft gekregen. Zonder daarvoor ook maar de minste moeite te doen, haalden we met de voorwiel aangedreven RAV4 tijdens de testdagen een gemiddeld verbruik van 1 op 18,7. Dat is deels te danken aan de efficiënte traploze transmissie. De 2WD 2.5 Hybrid kost in de basisuitvoering 39.995 euro. Voor de vierwielaangedreven RAV4 AWD 2.5 Hybrid, betaal je 44.695 euro. Behalve vierwielaandrijving krijg je dan een paar pk’s extra (222 in plaats van 218), een iets lager verbruik en een completere uitrusting. De gewone benzineversie staat ook al bij de dealer. Vanaf 34.995 euro mag je hem meenemen. De Toyota RAV4 is verkrijgbaar bij Louwman Bergen op Zoom, Edisonlaan 9, Bergen op Zoom, tel. 088-5250668 en Louwman Roosendaal, Vlierwerf 12, Roosendaal, tel. 088-5250685

 

Foto's